perjantai 7. kesäkuuta 2013

Risteilemisestä, osa 1

Laiva ohoi!!

Tänään ja seuraavaksi esittelemme risteilemistä. Asiaa tuli taas niin paljon, ettei yksi postaus riittänyt.
Se on kuitenkin vähäsen erilaista kuin Tukholmaan tai Tallinnaan seilaaminen. Ihan vain vähän.

Oasis of the Seas ja Viking Amorella Turussa 2009, edellisen lähtiessä telakalta.
Olemme olleet yhdessä Karibialla neljästi ja Si vei äipän Roomasta lähteneelle Välimeren risteilylle viime kesänä. Tiedämme ehkä siis jo jotain ;)

Kaikki risteilyyn liittyvä selviää sivustolta nimeltä CruiseCritic. Siellä on todella vilkas ja valtava keskustelufoorumi kymmenine eri osioineen, hintavertailuja, hakukoneita, risteilyarvosteluja, satamaoppaita, neuvoja, ohjeita, kuvia, artikkeleita, uutisia ja vaikka mitä. Si surffaa siellä melkein päivittäin.

Isoja ja eri tasoisia risteilyvarustamoja on useita. Meidän käyttämämme Royal Caribbeanin lisäksi muita ovat esimerkiksi Celebrity, Princess, Norwegian Cruise Line, Holland America Line, Costa ja Carnival.
Niillä on kaikilla hieman erilaiset matkustajakohderyhmät, mutta muuten ne eroavat toisistaan melko vähän. Tässä postauksessa pyrimme keskittymään yleispäteviin seikkoihin.
Carnivalin Elation ja Imagination, Cozumel 2011
Norwegian Gem, St Thomas 2008

Holland Americanin Noordam ja Nieuw Amsterdam sekä Royal Caribbeanin Splendour of the Seas ja Navigator of the Seas, Kusadasi 2012.

(Nämä risteilyt eivät ole all-inclusive. Ne ovat erikseen ja maksavat aivan mansikkamaltaita, joten emme ole kokeilleet niitä.)

Missä ja milloin?

Nämä alukset eivät risteile pelkästään Karibialla vaan myös Välimerellä, Etelä-Amerikassa, Aasiassa, Yhdysvaltojen itärannikolla ja Tyynellämerellä.
Niillä on eri reittejä eri vuodenajoille ja monet laivat vaihtavat paikkaa vuoden aikana. Esimerkiksi talvisin ne ovat Australiassa (jossa on silloin kesä), menevät keväällä Havaijin kautta Alaskaan kesäksi ja palaavat jälleen syksyllä samaa reittiä takaisin Australiaan.
Itämerellä kesäisin risteilevät laivat ovat talvisin Meksikonlahdella tai Atlantilla.
Jokaiselle etapille myydään risteilyjä, joten laivassa voi kauden vaihtuessa olla melkein kuusi viikkoa putkeen käymättä kertaakaan samassa satamassa.
On myös risteilyjä maailman ympäri.
Pacific Princess 23.1.2015- 15.5.2015 World Cruise: 111 päivää, alkaen 16 740 euroa.

Kuinka kallista?

No ei sitten ollenkaan, jos voi
a) mennä matalasesongin aikaan. Välimerelle touko- tai lokakuussa tai hurrikaanikautena (kesä-marraskuu) juuri lomasesonkien ulkopuolella Karibialle.
b) aloittaa ja lopettaa eri satamaan. Esimerkiksi Atlantin ylittäviä risteilyjä tehdään sesongin vaihtuessa aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä. Parin viikon risteilyn saattaa saada alle 500 eurolla/hlö.



Rahaa voi myös tuhlata mielin määrin. Jos haluat maailman uusimmalle risteilijälle jouluviikoksi 2014 lähes 100-neliöiseen, kaksikerroksiseen hyttiin, jossa on parveke, terassi, oma hovimestari, poreamme ja flyygeli, se onnistuu pulittamalla 6600 euroa henkilöltä. Lähtö Floridasta, käynti eri paikoissa Bahamalla.


Yksi tärkeimmistä tiedoista on, että laivoilla ei käytetä rahaa. 
Risteilyn ajan matkustajilla on tili, jonka voi maksaa viimeisenä päivänä luottokortilla. Kortin numero on ilmoitettava kolme vuorokautta ennen matkaa ja varmistettava terminaalissa rekisteröityessä.
Mikäli haluaa maksaa käteisellä, on rahat vietävä asiakaspalveluun ennen kuin korttia voi käyttää.
Tili on suoravelotteinen eli jos ylittää antamansa käteissumman tai luottoraja tulee vastaan, tili suljetaan.
Omaa tiliään voi koko ajan seurata, hytin televisiosta löytyy tiliote.

Kaikki maksetaan läpyskällä, joka on hyttiavain, maihinnousukortti, henkilöllisyystodistus ja maksuväline. Royalilla sen nimi on SeaPass Card ja se näyttää tältä:
Kortissa on seuraavat tiedot ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle:

  • Laivan nimi ja risteilyn lähtöpäivä (Jewel of the Seas, May 25th, 2013)
  • matkustajan nimi ja titteli (Matkamuisto, Mr La) 
  • pääruokasalin nimi ja kerros (Tides, Deck 4) 
  • kattausaika ja pöydän numero (06.00 pm eli 18.00, 103)
  • laskun numero (folio xxxxxxx, tämä on vain hallinnollinen numero, ei tarpeellinen matkustajalle)
  • valokuvakansion numero (käytössä vain kahdessa laivassa tällä hetkellä)
  • hytin numero ilman kannen numeroa  ja kanta-asiakastaso (086, Gold)
  • eavakuointiasema (G12).


Tätä korttia ei saa hukata. 
Sillä maksetaan kaikki ostokset laivassa. Rahaa tai maksukortteja on turha tyrkyttää henkilökunnalle. Vain SeaPassilla voi maksaa.
Satamassa päästäkseen ulos ja takaisin sisään laivaan, kortti on näytettävä henkilökunnalle. Turha tyrkyttää passia tai ajokorttia. Vain SeaPassilla pääsee liikkumaan.

Mitä hintaan sisältyy?

On täysin mahdollista risteillä niin, että viimeisen päivän lasku on nolla valuuttaa. Silloin jättää pois kokonaan seuraavat asiat:

  • alkoholijuomat ja erikoiskahvit
  • järjestetyt retket satamissa
  • kauneushoitolakäynnit
  • kasinopelit ja bingo
  • ostokset laivan myymälöissä
  • lisämaksulliset ravintolat
  • pesulapalvelut
  • internetin käytön laivalla
  • huonepalvelun käyttö yöllä

Kaikissa laivoissa on hintaan sisältyvät buffet ja pääruokasali (Main Dining Room eli tutuille lyhyesti MDR). Molemmissa on tarjolla aamiainen, lounas ja päivällinen. (MDR:n lounas vain meripäivisin.)
MDR Navigator of the Seas 2012

MDR Jewel of the Seas 2013
MDR:ssä on tarjolla joka ilta kolmen ruokalajin á la carte -illallinen ja jokaiselle viikonpäivälle on oma menunsa, joka on nähtävänä salin ulkopuolella koko päivän. Alla esimerkkimenu ensimmäiseltä risteilypäivältä.


Annoksia voi tilata useamman ja mikäli ruoka ei maistu, sen voi vaihtaa.

MDR:ssä on joka päivä kaksi perinteistä kattausta, yleensä klo 18 ja 20.30. Matkaa varatessa valitaan näistä jompikumpi. Ruokasalissa on 2-12 hengen pöytiä ja oman pöytänumeronsa saa tietää risteilyn alkaessa. Yli neljän hengen seurueet saavat yleensä oman pöydän, mutta pienemmät seurueet sijoitetaan usein isompaan pöytään muiden ihmisten kanssa.
Esimerkiksi Jewel of the Seasilla me olimme kymmenen hengen pöydässä ja seuranamme olivat

  • Carolyn & Mark, asianajaja ja lastentarhanopettaja Chicagosta
  • Maggie, juuri eläköitynyt matematiikanopettaja Ohiosta
  • Raine & Bob, musiikkiterapeutti ja kirjanpitäjä New Hampshiresta
  • Larry & Paula, iso rautatiepamppu ja kotirouva Texasista.

Carolyn ja Mark olivat meitä muutaman vuoden nuorempia, muut olivat noin kuusikymppisiä.
Si, Carolyn ja Mark Antigualla

Perinteisessä kattauksessa on todella epäkohteliasta olla myöhässä, sillä koko pöydälle tarjoillaan luonnollisesti ruuat samaan aikaan. Hyvällä onnella pöytäkumppanien kanssa riittää mielenkiintoista juteltavaa joka ilta koko risteilyn ajan. Jos tunnelma on kiusallinen ja kankea, voi pyytää hovimestarilta pöydän vaihtoa.

Suomalaista tällainen pakotettu sosiaalisuus voi hirvittää. Silloin on olemassa vapaa kattaus omassa kerroksessaan, johon voi varata pöydän milloin vain välillä 17.30-21.00 tai vaihtoehtoisesti ilmestyä paikalle odottamaan ensimmäistä vapaata pöytää (odotusajat voivat olla pitkiä).  Kahden hengen pöydät ovat suosituimpia, joten niistä on joskus pulaa.

MDR:ssä myös lounas ja aamiainen valitaan listalta.

Jos tällainen pönötys puistattaa, voi aina mennä buffettiin. Aamiaisella ja lounaalla se on melko täynnä, mutta illallisella rauhallinen.
Buffet toimii kuten mikä tahansa seisova pöytä ja valinnanvaraa on ihan älyttömästi. Myös sen valikoimassa on päivittäistä vaihtelua.






Hintaan sisältyvät juomat ovat hankalampi juttu. Erilaiset makuvedet ja tavallinen jäävesi, lemonade, jäätee ja tavallinen kahvi/tee/kaakao ovat ilmaisia. Mehut ovat ilmaisia aamiaisella, muuten maksullisia.

Erikoiskahvit (espresso, latte, cappuccino), limpparit ja pullovedet ovat maksullisia, samoin kuin kaikki alkoholijuomat. Sekä varatessa että risteilyn aikana voi kuitenkin ostaa paketin, jonka hintaan sisältyy tietyt juomat, alla esimerkki hintoineen ja sisältöineen.
Myynnissä on myös soda package, jonka hintaan sisältyy pelkät limpparit ja niille oma kotiinvietävä muki.

Laivoissa on myös lisämaksullisia ravintoloita, mikäli niitä haluaa käyttää. Niissä on useimmiten kiinteä kattausmaksu, johon kuuluu kolme tai neljä ruokalajia listalta.

Lempparimme retro amerikkalaisdiner Johnny Rockets, $4.95 per hlö (noin 4 €).


Italialainen Portofino, $20 per hlö (eli noin 16 €). 


La veti nämä herkut Jewelillä.
Huonepalvelusta tilatut ruuat ovat ilmaisia, paitsi yöllä (Royalilla 00.00-05.00), jolloin niistä peritään muutaman dollarin palvelumaksu.
Aamiainen hytin parvekkeella, Explorer of the Seas 2008
Alkoholi ei ole erityisen edullista, mutta halvempaa kuin Suomessa joka tapauksessa. Tosin drinkit ovat myös vahvempia ja viinilasilliset suurempia, joten rahoille saa enemmän vastinetta.

Baareja on pilvin pimein.

Rising Tide, Oasis.
Vuonna 2008 neljä suomalaista onnistui tyhjentämään Explorer of the Seasin Strongbow-varastot kokonaan. Henkilökunta kävi seuraavassa satamassa ostamassa lisää siideriä :D

Champagne Bar, Oasis

Two Poets -pubi, Navigator
Viking Crown Lounge, Navigator 2012


Mitä voi tehdä?

Melkein mitä vaan -ja ilmaiseksi. Uima-ja porealtaat, elokuvat, show't, luennot, tanssitunnit, tietovisat, kuntosali, juoksurata, jäärata, minigolf, surffisimulaattori, pöytätennis, urheilukenttä, kiipeilyseinä, kirjasto, lauta- ja korttipelit, biljardipöydät, kilpailut, karaoke, yökerhot, diskot...

Lisämaksusta voi myös mennä kauneushoitolaan, hierojalle, kampaajalle, personal trainerille, viininmaisteluun, valmistaa koruja, muffinsseja tai pehmoleluja, ostaa valokuvaajien ottamia potretteja, mennä naimisiin, ostaa taidetta huutokaupasta, shoppailla myymälöissä, pelata bingoa, automaatteja, lottoa, kasinopelejä...

Mitä isompi laiva, sitä enemmän ohjelmaa. Joka ilta hyttipalvelija tuo seuraavan päivän ohjelman, jossa on kaikki tarvittava ja tarpeeton tieto: aikataulut, aukioloajat, tarjoukset, pukukoodit, sää...


Pukukoodit?! Kyllä vain ;)
Ainoastaan allasbaariin saa mennä uikkareissa ja paljain jaloin. 
Kaikkii ruokaravintoloihin mentäessä täytyy olla kengät jalassa ja vaatteet päällä. Aamiaisella ja lounaalla saa pukeutua rennosti, mutta mikäli haluaa syödä illallista pääruokasalissa, ei saa olla sortseja, lippiksiä tai miehillä hihattomia paitoja. (Buffetissa nekin ovat ok.)
Riippuen risteilyn pituudesta, muutamana iltana on smart casual tai formal night. Alla esittely Royal Caribbeanin suomenkielisiltä sivuilta:

Vaatteet iltakäyttöön (casual): Illalla miehet voivat pukeutua esimerkiksi pikeepaitoihin ja pitkiin housuihin, naiset esimerkiksi mekkoon tai hameeseen, housuihin ja puseroon. 
Juhlavaatteet (smart casual): Naiset voivat pukeutua leninkiin tai housupukuun, miehet pikkutakkiin.
Muodollisemmissa tilaisuuksissa (formal) naisilla toivotaan olevan juhlavampi cocktail- tai iltapuku ja miehillä smokki tai puku ja solmio.

Formal Night, Oasis 2011
Nämä pukukoodit pätevät siis ravintoihin, joissa on pöytiintarjoilu.

Aivan valtava enemmistö maailman risteilymatkustajista tulee Yhdysvalloista (yli 70 prosenttia) ja he ovat itse asiassa melko konservatiivisia (ja sääntöjä noudattavia) pukeutujia. Kun kaikki muut ovat smokeissa ja pitkissä iltapuvuissa, hupparit ja farkut tekevät olon vähän vaivaantuneeksi.

Meille formal night on odotettu tapahtuma. Pynttäys ja paklaus ovat jees.
Oasis Formal night 2011
Jewel smart casual night 2013

Suomalaiset ovat pukeutumisesta ja vaatteista puhuttaessa maailman rennoin ja epävirallisin kansa. Eli jos kravatti tai korkokengät ahdistavat, taas voi mennä buffetiin illalliselle tai tilata ruuat huonepalvelusta omaan hyttiin.

1 kommentti:

Vintage & White kirjoitti...

Hienoa! Nyt aukeaa mullekin nämä jutut :) Loistavaa että jaksat bloggailla näistä! Thanks & Miss U!