Hotellin valitseminen on puhdasta tiedettä.
Matematiikkaa, jota jopa humanisti kuten Snii harjoittaa. Käytössä on
valintakolmio, jonka kaikki kulmat ovat yhtä tärkeitä. Jos yhden jättää huomiotta, matkamuistoista
voi tulla mieluummin unohdettuja.
Olemme asuneet kaikentasoisissa hotelleissa. Muutaman kerran myös viisitähtisissä, joista jotkut olivat täysin hintansa arvoisia ja toiset täysin turhia investointeja.
![]() |
| Langham Place, Hongkong 2008 |

| Sofitel New York, 2009 |
| Jumeirah Beach, Dubai 2010 |
| Trump Las Vegas 2011 |
Tähtien määrä ei ole meille tärkeä, mutta jos hinta on
sopiva, on ***** mukavaa lomaluksusta. Seuraava oikean elämän keskustelu
kuvastaa asennettamme täydellisesti.
Tuttu: ”Siis te hienohelmat asutte jossain
neljän tähden hotellissa? Minkä takia?! Lomalle mennään hakemaan kokemuksia, ei
olemaan hotellissa!”
La: ”Kyllä mekin haluamme kokemuksia. Mutta emme nukkuessamme.”
La: ”Kyllä mekin haluamme kokemuksia. Mutta emme nukkuessamme.”
Ensimmäinen kulma on arviot ja siinä Sinpun
tärkein työkalu on nettisivusto nimeltä TripAdvisor. Sieltä löytyy miljoonia
arvosteluja (myös nähtävyyksistä ja ravintoloista) ja jokaisella kohteella on
oma listansa majoituksista. Arvostelu on asteikolla 1-5 palloa ja neljä on
ehdoton minimi.
| Täyden arvosteluvitosen Alam Jiwa Ubud, Bali 2012 |
Luen yleensä ensin huonot pisteet antaneet arvostelut. Mikäli niissä valitetaan, että huoneen verhot olivat rumat, tv liian pieni tai eräänä aamuna pekoni aamiaisella oli kylmää, ei ole huolta.
Mikäli useampi kertoo, että
luottokorttiveloituksissa oli virheitä, sängyissä oli luteita tai kassakaappiin
murtauduttiin, siirrytään tutkimaan seuraavaa hotellia.
Hinta on luonnollisesti merkittävä tekijä.
Vaikka kuinka haluaisimme, emme maksa hotelliöistä useita satasia. Lomalla
hotellimme saavat maksaa keskimäärin 110 € yöltä. Kaikissa kohteissa tämä ei
todellakaan ole helppoa, mutta onnistuu lähes aina pienellä kikkailulla. Neljän
yön lomalla majoitusbudjetti on 440 € eli voi asua kaksi yötä 70 euroa maksavassa hotellissa ja kaksi yötä
150 euroa maksavassa. 70+70+150+150=440.
Parhaimmat hinnat saa varaamalla hotellin hyvissä ajoin etukäteen ja maksamalla koko varauksen heti.
| H10 Marina Barcelona, 2012 |
Sijainnin tärkeyden olemme oppineet kantapään
kautta. Edullisia ja hyvätasoisia
hotelleja löytyy monesti kehnommalla sijainnilla. Jos käytössä on auto tai hyvät
julkisen liikenteen yhteydet, sijainti muuttuukin siedettäväksi.
| B&B Potsdamer Platz Berlin, 2010 |
Joitain satunnaisia kertoja olen tehnyt
varauksia myös hotellin omilta sivuilta, kun niiltä löytyy erinomaisia
tarjouksia. Ketjuista suosikkimme ovat Accor (johon kuuluvat mm. Sofitel,
Novotel ja Ibis) ja Holiday Inn Express.
| Accorin kanta-asiakasetuja New Yorkissa ja Balilla |
Hintaan kuuluva aamiainen on meille monesti ratkaiseva tekijä. Sillä säästää aikaa, vaivaa ja rahaa. Toinen hyvä vaihtoehto on huoneisto, jossa on oma keittiö.
| Nice Pebbles Boucherie Nizza 2008 |
Taustatyöstä huolimatta voi silti käydä paikan
päällä huono onni.
Siivooja jättää huoneen oven koko päiväksi auki, tunkee
huoneeseen siivoamaan kahdeksalta aamulla tai vääntää termostaatin joka kerta
+10 asteeseen, keskellä yötä tulee palohälytys, kylpyhuoneen kaapinovet jäävät
käteen, suihkusta tulee vain jääkylmää vettä, huone kuhisee muurahaisia, valot
syttyvät ja sammuvat itsekseen, lämmityslaite ei toimi, hissi on rikki (huoneen
ollessa 12.kerroksessa), jääkaapista löytyy edellisen asukkaan vanhoja ruokia,
pyyhkeitä on liian vähän, huoneen avain on hukassa ja sisään pääsee vain
henkilökunnan yleisavaimella, huonepalvelutilaus viedään väärään huoneeseen, henkilökunta
ei tiedä, miten lentokentälle pääsee… kokemukset ovat niin kahden kuin
viidenkin tähden hotelleista.
Jos takaiskut eivät naurata paikan päällä, pitää tehdä valitus tai vaihtaa paikkaa. Me olemme onneksi aina selvinneet nauramalla.
| Gozo, Malta 2007 |


1 kommentti:
Kiitos vinkeistä! :)
Lähetä kommentti